On Using of a Mobile Learning in Teaching History at UIN Imam Bonjol Padang: A Research and Development Model

Sasmi Nelwati, Rezki Amelia

Abstract


This study aims to develop a learning model through mobile learning in the Social Sciences Department of Tarbiya Faculty of UIN Imam Bonjol Padang. This research is a developmental research. This research is aimed at developing a mobile learning model that is expected to be able to produce a product in the future. The product produced is in the learning development model through mobile learning in the Social Sciences Department of TarbiyaFaculty of UIN Imam Bonjol Padang. Based on the results of the study, it was found that the development of learning models through mobile learning in the Social Sciences Department of History of the Faculty of Tarbiyah and Teacher Training at UIN Imam Bonjol Padang was effective in increasing students' interest in Social Sciences Department History and Development of practical learning models through mobile learning developed in Social Studies Department History of the Faculty of Tarbiyah and Teaching UIN Imam Bonjol Padang deserves to be developed in order to improve the quality and interest of students in the learning process.

Keywords


Mobile Learning; history; students’ Competencies.

References


Aditya, H. F. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Application Menggunakan Adobe Air For Android pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika dan Jaringan untuk Siswa Kelas X Jurusan Rekayasa Perangkat Lunak Smk Ypkk 1 Sleman (UNY).

Al Arifin, A. H. (2013). Implementasi Pendidikan Multikulutral dalam Praksis Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1(1).

Ali, M. (2009). Pendidikan untuk pembangunan nasional: Menuju bangsa Indonesia yang mandiri dan berdaya saing tinggi.

Ambarwaty, S. (2012). Membagun Aplikasi Pembelajaran Berbasis

Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Flash CS3.

Anih, E. (2016). Modernisasi Pembelajaran Di Perguruan Tinggi Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Memasuki Abad 21. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 4(2).

Dantes, N. (2007). Perspektif dan Kebijakan Pendidikan Menghadapi Tantangan Global.

Elis Ratna Wulan, E. (2010). Komunikasi dan Teknologi Informasi Pendidikan.

Hasibuan, N. (2016). Pengembangan Pendidikan Islam Dengan Implikasi Teknologi Pendidikan. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(2), 189–206.

Hutfiyati, U. (2011). Pengaruh Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Pada Mata Pelajaran Pai Semester Genap Tahun Pembelajaran 2010/2011 Di Smp Negeri I Magetan (UIN Sunan Ampel Surabaya).

Ismuwardani, W., & others. (2006). Pembelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Oleh Guru-Guru SMA Negeri Se-Kabupaten Kendal dalam Pelaksanaan Kurikulum 2006. Universitas Negeri Semarang.

Karsidi, D., & others. (2005). Sosiologi Pendidikan.

Kusmana, A. (2011). E-learning dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan, 14(1), 35–51.

Matlubah, H., Anekawati, A., & others. (2016). Aplikasi Mobile Learning Berbasis Smartphone Android Sebagai Sumber Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan IPA Universitas Wiraraja Sumenep. Lensa (Lentera Sains), 6(2).

Nurdin, A. (2016). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Information And Communication Technology. Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 49–64.

Putri, D. A. P., Huda, N., Ardiasih, L. S., & Idrus, O. (2013). Pemanfaatan Pembelajaran Mobile Di Indonesia Dan Arah Perkembangannya Di Masa Mendatang.

Rattu, N. N., & others. (2014). Perbedaan Self Regulation Learning antara Mahasiswa yang Menggunakan Smartphone dan yang Tidak Menggunakan Smartphone di Fakultas Psikologi Universitas Kristen Satya Wacana (Program Studi Psikologi FPSI-UKSW).

Ritonga, D. I. (2015). Isu-Isu Kritis Dalam Pendidikan Mengenai Kompetensi Guru/Dosen Pada Abad 21. Bahas, 26(2).

Sakat, A. A., Zin, M. Z. M., Muhamad, R., Ahmad, A., Ahmad, N. A., & Kasmo, M. A. (2012). Educational technology media method in teaching and learning progress. American Journal of Applied Sciences, 9(6), 874.

Sambodo, R. A., & others. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning (m-learning) Berbasis Android untuk Siswa Kelas XI SMA/MA (UIN SUNAN KALIJAGA).

Sanaky, H. A. (2006). Paradigma Pembangunan Pendidikan di Indonesia Pasca Reformasi antara Mitos dan Realitas. Dalam Jurnal Ilmuilmu Sosial Unisia, 62.

Sa’ud, U. S., & Sumantri, M. (2007). Pendidikan Dasar dan Menengah. Ilmu Dan Aplikasi Pendidikan Bagian 4 Pendidikan Lintas Bidang.

Sauri, S. (2007). Sekilas tentang Pendidikan Nilai. Makalah Yang Disajikan Dalam Kegiatan Pelatihan Guru-Guru Di Kampus Politeknik UNSI Kabupaten Sukabumi Pada Tanggal, 29.

Surakhmad, W., & Sularto, S. (2009). Pendidikan nasional, strategi, dan tragedi.

Tilaar, H. A. R. (1998). Beberapa agenda reformasi pendidikan nasional dalam perspektif abad 21.

Zainuddin, A. S. (2016). Persepsi dan Implementasi Kebijakan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Sarana Pembelajaran dan Pengaruhnya Terhadap Peningkatan Kualitas Pendidikan Pada SMA Negeri Kota Pematang Siantar. Jurnal Administrasi Publik: Public

Administration Journal, 3(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.15548/jt.v26i2.587

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Al-Ta lim Journal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Stats
Al-Ta’lim Journal published by Faculty of Islamic Education and Teacher Training UIN Imam Bonjol Padang

Copyright © Al-Ta'lim Online Journal, Print ISSN 1410-7546 Online ISSN 2355-7893, All rights reserved


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.