THE URGENCY OF HOLISTIC EDUCATION IN MUHAMMADIYAH SCHOOLS

Hendro Widodo, Sutrisno Sutrisno, Farida Hanum

Abstract


This article focuses on the importance of implementing holistic education in Muhammadiyah schools. The essence of education is to develop the full potentials of humanity covering the potentials of cognitive, emotional, social, spiritual, creativity, and physical. The six potential humanities are a unity, which means a potential can be developed through another potential. Partial views of teachers on the potential of students have implications for non-intact practice of education in schools that make split personality on students. Muhammadiyah education as a part of the national education system is the mandate of the constitution to produce holistic man through education in Muhammadiyah schools. This article is based on research results at Muhammadyah Sleman Yogyakarta Elementary School.

Keywords


Holistic Education, Muhammadiyah Schools

References


Abduh, Muhammad. (1972). Al-Madaaris al-Tazhiziyat wa al-Madaaris al-‘Aliyat, dalam ‘Imarah (ed.), al-A’mal al-Kamil li al-Kamil li al-Imam Muhammad Abduh, Juz III (Beirut: Al-Muassasah al-Arabiyah li al-Dirasah wa al-Nashar

Arifin, Zainal. (2013). ”Pendidikan Multikultural-Religius untuk Mewujudkan Karakter Peserta Didik yang Humanis-Religius”, Jurnal Pendidikan Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta,1 (1), Juni 2013

Arifin, M.T. (1987). Gagasan pembaharuan Muhammadiyah dalam pendidikan, Jakarta: Pustaka Jaya

Ashraf, Ali. (1989). Horison Baru Pendidikan Islam, terj. Sori Siregar, Jakarta: Pustaka Firdaus

Azra, Azyumardi. (2002). Paradigma Baru Pendidikan Nasional Rekonstruksi dan Demokratisasi, Jakarta: Kompas

Ghani, Abd. Rahman dan Riadi, Sugeng, (2012). Pendidikan Holistik, Konsep dan Implementasi dalam Pendidikan, Jakarta: Uhamka Press

Hadikusumo, Jarnawi. (1980). Ilmu Akhlak, Yogyakarta: Persatuan

Hamami, Tasman. (2011). Revitalisasi Pendidikan Muhammadiyah: Upaya Memadukan Cita-cita dan Kenyataan, dalam The Creating of Great School Spirit and Mindset, Yogyakarta: Majelis Dikdasmen PWM DIY

Heafford, M.R. (1967). Pestalozzi His Thought and its Relevance Today, London: Methuen & Co LTD

Ijudin, Strategi Pengembangan Mutu Lembaga Pendidikan Melalui Pendidikan Karakter, Jurnal Pendidikan Universitas Garut, Fakultas Pendidikan Islam dan Keguruan Universitas Garut, Vol. 08; No. 01; 2014; 86-115

Jalaludin, ”Membangun SDM Bangsa Melalui Pendidikan Karakter,” Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol. 13, No. 2, Oktober 2012, 89.

Kuntoro, Sodiq A, ”Menapak jejak pendidikan nasional Indonesia”, dalam buku Kearifan Sang Profesor, Bersuku-Bangsa Untuk Saling Mengenal, Yogyakarta: UNY Press, 2006

Kuntoro, Sodiq A, dan Astuti, Siti Irene. (2012). Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan sebagai fondasi dan kontinuitasny di Sekolah Muhammadiyah persepsi kepala sekolah dan guru di kota Yogyakarta. Yogyakarta: Laporan Penelitian Program Doktor Ilmu Pendidikan Pascasarjana UNY

Lubis, Mawardi. (2009). Evaluasi Pendidikan Nilai: Perkembangan Moral Keagamaan Mahasiswa PTAIN, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Masruri, Adi. (2009) “Pendidikan menurut Ibnu Thufail (Perspektif Teori Taxonomy Bloom)”, dalam Pendidikan Islam dari Paradigma Klasik Hingga Kontemporer, ed. M. Zainuddin, dkk, (Malang: UIN Malang Press

Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1984). Qualitative data analysis: A Sourcebook of New Methods, Beverly Hills: Sage Publications

Miller, John et al (2005). Holistic Learning and Spirituality in Education: Breaking New Ground, New York: State University Of New York Press

Miller, John. P., and Seller, Wayne. (1985). Curriculum Perspective and Practice London: Longman.Inc

Musfah, Jejen. (2012). Pendidikan Holistik Pendekatan Lintas Perspektif, Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Nurjunaedah, Nida. (2012). Pendidikan Holsitik Melalui Model Contextual Teaching Learning (CTL), dalam Pendidikan Holistik Pendekatan Lintas Perspektif, ed. Jejen Musfah, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Mulkhan, Abdul Munir. (1990). Pemikiran KH Ahmad Dahlan dan Muhammadiyah dalam Perspektif Perubahan Sosial, Jakarta: Bumi Aksara

Mulkhan, Abdul Munir. (2011). Humanisasi Pendidikan Islam, dalam Tashwirul Afkar, Jurnal Refeleksi Pemikiran Keagamaan dan Kebudayaan, Edisi No. 11, 2011, Jakarta: Lembaga Kajian dan Pengembangan Sumberdaya Manusia dan The Asia Foundation

Pimpinan Pusat Muhammadiyah. (2010). Tanfidz Keputusan Muktamar Satu Abad Muhammadiyah, Yogyakarta: PP Muhammadiyah

Nanik Rubiyanto dan Dany Haryanto (2010). Strategi Pembelajaran Holistik di Sekolah Jakarta: Prestasi Pustakaraya,

Seifert, Kelvin. (2007). Manajemen Pembelajaran dan Instruksi Pendidikan (Manajemen Mutu Psikologi Pendidikan Para Pendidik, Yogykarta: Wijaya,

Setiawan, Farid. (2015). Geneologi dan Modernisasi Sistem Pendidikan Muhammadiyah 1911-1942, Yogyakarta: Semesta Ilmu

Suyatno et. al. (Ed). (2010). Revitalisasi Pendidikan Muhammadiyah Di Tengah Persaingan Nasional Dan Global, Jakarta: Uhamka Press

Tafsir, Ahmad. (2005). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya

Wahyudi, Yudian. (2006). Islam dan Nasionalisme, Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga

Widyastono, Herry. (2012). ”Muatan Pendidikan Holistik Dalam Kurikulum Pendidikan Dasar Dan Menengah”, Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 18, Nomor 4, Desember 2012

Wirjosukarto, Amir Hamzah. (1962). Pembaharuan Pendidikan & Pengajaran Islam Jang Diselenggarakan Oleh Pergerakan Muhammadijah, Yogyakarta: Penjelenggara Publicasi Pembaharuan Pendidikan/ Pengadjaran Islam

Zamroni. (2014). Percikan Pemikiran Pendidikan Muhammadiyah, Yogyakarta: Ombak




DOI: http://dx.doi.org/10.15548/jt.v26i2.549

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Al-Ta lim Journal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Stats
Al-Ta’lim Journal published by Faculty of Islamic Education and Teacher Training UIN Imam Bonjol Padang

Copyright © Al-Ta'lim Online Journal, Print ISSN 1410-7546 Online ISSN 2355-7893, All rights reserved


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.